Co robić gdy samochód ściąga?

Jeżeli zauważyłeś niepokojące ściąganie samochodu w prawo lub w lewo podczas jazdy na wprost, jak najszybciej zlokalizuj usterkę i ją usuń. Samo się na pewno nie naprawi, a z czasem będzie tylko gorzej i coraz łatwiej będzie o wymknięcie się auta spod twojej kontroli.

 

Zwykle pierwszym, co sprawdza się przy ściąganiu, jest zawieszenie pojazdu, które w naszych warunkach jest wyjątkowo mocno narażone na uszkodzenia istotnych elementów wpływających na bezpieczeństwo podróżowania. Przyczyną może być tutaj np. nieprawidłowo ustawiona zbieżność, wyprzedzanie sworznia zwrotnicy, lub kąt nachylenia koła. W przypadku uszkodzenia jakiegokolwiek elementu zawieszenia, jego naprawa lub regulacja przeważnie nie jest możliwa i kierowcy nie pozostaje nic innego, jak wymiana tegoż elementu.

Następnym powodem może się okazać geometria. Ściąganie może być bowiem spowodowane nieprawidłowo ustawioną zbieżnością, wyprzedzania sworznia zwrotnicy, lub kątem nachylenia koła. Nie w każdym samochodzie istnieje możliwość ustawienia go. Jeżeli w twoim modelu się nie da (a jest duże prawdopodobieństwo, że się nie da, jeżeli twój samochód posiada kolumny McPhersona).

Może też się okazać, że auto było uderzone i naprawa nie przebiegła do końca tak, jak powinna, albo też auta po prostu nie dało się doprowadzić do stanu idealnego. Ściąganie będzie wówczas spowodowane przekrzywieniem jednej z osi.

Przyczyną ściągania może być też zablokowanie się klocków hamulcowych na jednym z kół, i to możesz bez problemu sprawdzić samodzielnie – wystarczy, że po jeździe sprawdzisz, czy przypadkiem jedno z kół nie jest podejrzanie gorące w porównaniu z pozostałymi.

Częstą przyczyną ściągania są też wady opon, np. ich nierównomierne zużycie. Najprostszą metodą na sprawdzenie tego jest zamiana opon prawych z lewymi. Użytkownicy opon kierunkowych mogą się obawiać wykonywania tego rodzaju testów, ale nie ma się czego bać – jeżeli przełożysz opony wyłącznie w celu sprawdzenia, a potem założysz je z powrotem na właściwe miejsce, nic im się nie stanie. Jeżeli podczas testu auto dalej będzie ściągało w tą samą stronę, możesz wykluczyć winę ogumienia. Jeżeli natomiast zaczęło ściągać w przeciwnym kierunku, znalazłeś winowajcę. Winowajcy pozbądź się czym prędzej i załóż nowe opony.

Przed wszelkimi testami sprawdź jednak ciśnienie opon (ale najlepiej w serwisie lub samodzielnie – na stacjach benzynowych ciśnieniomierze często bywają rozregulowane). Przyczyna może bowiem tkwić w różnym ciśnieniu w oponach – prozaiczne, ale częste.

Dla prawidłowej diagnozy bardzo ważne jest też określenie, w jakich sytuacjach samochód ściąga. Jeżeli zauważasz to podczas przyspieszania bądź hamowania, lub jeżeli wtedy problem się nasila, to należy dokładnie przyjrzeć się miejscom, w których mogą pojawić się luzy w zawieszeniu, czyli sworzniowi wahacza oraz tulejce metalowo-gumowej. Luzy spowodowane zużyciem tych elementów powodują, że właśnie przy hamowaniu oraz przyspieszaniu oś się przesuwa, a auto chce zjechać na sąsiedni pas.

Może też się okazać, że do wymiany są sprężyny przedniego zawieszenia. Uwaga – zawsze należy wymieniać je parami, nigdy pojedynczo, gdyż auto zacznie ściągać w przeciwnym kierunku.

 

YZZY Serwis - mechanika pojazdowa