upgrade your browser or activate Google Chrome Frame to improve your experience.
sprzęgło naprawa wrocław

W starych autach sprzęgło działało taki sam czas co silnik. W obecnych czasach jest to praktycznie niemożliwe. Wzrost mocy silników, a szczególnie momentu obrotowego (wyrażanego w Nm) powoduje, iż sprzęgło podlega wymianie jak każdy innych element eksploatacyjny. Jego żywotność zależy od stylu jazdy i warunków użytkowania, jednak w wacha się od 150 tys. km (w nowych, mocnych autach) do 250-300 tys. km w konstrukcjach z przed kilkunastu lat, lub w samochodach ze słabszymi silnikami. Nie ma reguły mówiącej o szybkości zużywania się sprzęgła. 

Wymiana sprzęgła jest polecana, jeżeli pojawiają się objawy jego zużycia.

Pierwsze objawy zużycia to:

  • Problemy z ruszaniem - mimo wysokich obrotów auto powolnie rusza z miejsca
  • Specyficzny zapach spalenizny
  • Przyspieszanie samochodu niewspółmierne z przyrostem obrotów (obroty wzrastają szybciej, a prędkość przychodzi po chwili)

W YZZY serwis zalecamy wymianę już przy pierwszych objawach zużycia. Pozwoli to uniknąć niespodziewanych problemów, który wystąpi pewnie w najmniej odpowiednim czasie. Zaniedbania mogą doprowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu. Naprawa sprzęgła polega na jego wymianie na nowe lub zregenerowane.

Koło dwumasowe

Element ten montowany jest w nowoczesnych silnikach diesla od około 10 lat. Głównym jego zadaniem jest tłumienie drgań powstających przy pracy silnika. Dzięki niemu wzrasta komfort jazdy oraz chronione są elementy zespołu napędowego, który zużywa się w mniejszym stopniu.

Koło dwumasowe zużywa się szybciej, jeśli jeździmy głownie na krótkich trasach, po mieście. Jednak producenci jako czynnik przyczyniający się do ponadprzeciętnego zużycia "dwumasy" podają jazdę na zbyt niskich obrotach. Tutaj często powstaje niezgodność w instrukcjach podawanych przez producentów aut i producentów kół dwumasowych. Ci pierwsi zalecają (a nawet podpowiada nam to komputer pokładowy!) zmianę biegów na wyższy przy niskich obrotach (np. przy 2000 obr/min) oraz jazdę z możliwie niskimi obrotami. Co prawda spalamy wtedy mniejsze ilości paliwa, jednak ten element nie lubi takiego traktowania. Wg producentów kół zamachowych szkodliwe są drgania o częstotliwości ok. 25hz (ok. 1500 obr./min) i nie zalecają takiej jazdy.

Oprócz niskich obrotów szkodliwa jest również jazda "zerojedynkowa" a więc gwałtowne przyspieszenia i tzw. strzelanie ze sprzęgła.
Sprawdzenie ogólnego stanu tego elementu jest stosunkowo proste. Mocno zużyte koło dwumasowe potrafi hałasować na biegu jałowym (czyli na tzw. "luzie"). Jeśli nie występują dziwne dźwięki (zgrzytanie, lud dzwonienie) przy zapalaniu i gaszeniu silnika to warto podczas jazdy z niską prędkością (np. 60 km/h), najlepiej pod górkę, wrzucić piąty bieg i wcisnąć gaz do oporu. Jeśli auto przyspieszy bez wydawania z siebie niepokojących dźwięków to nie ma powodów do zmartwień.

Najczęściej koło dwumasowe wytrzymuje przebieg 150-200 tys. kilometrów. Co do trwałości to nie ma reguły - wyroby różnych producentów posiadają różną trwałosć.

W handlu występują zamienniki kół dwumasowych (standardowe jednomasowe) jednak nie polecamy ich montowania w mocnych silnikach. Przełoży sie to na szybsze zużycie innych elementów układu napędowego.

Wymiana sprzęgła i koła dwumasowego powinna nastąpić jednocześnie - oszczędzamy wtedy na kosztach prac zwiazanych z wymianą. Oczywiście w YZZY serwis przeprowadzamy takie usługi. Jazda z niesprawną "dwumasą" skutkuje obniżeniem komfortu jazdy, nie mówiąc już o  przyspieszonym zużyciu innych elementów napędowych auta, a co za tym idzie - wyższym rachunkiem za naprawę.

Napisz do nas!

Masz pytanie? Chcesz umówić się na wizytę? Napisz do nas!

Dane kontaktowe

YZZY Auto Centrum
Wrocław, ul. Kępińska 2 (b. Żmigrodzkiej)
Wjazd przy stacji Shell
Kierunek Poznań
 
Jesteśmy w mediach społecznościowych

Pn.-pt. 8-18, sb. 8-14
+48 71 726 16 65
+48 505 144 005
+48 505 998 662
biuro@yzzy.pl