upgrade your browser or activate Google Chrome Frame to improve your experience.

zakup Auta2Zakup nowego samochodu dla większości z nas jest dość ważnym wydarzeniem – w końcu wybieramy coś, czym będziemy poruszać się przez najbliższych kilka lat, na co odkładaliśmy przez dłuższy czas. Jeśli więc naszym nowym samochodem nie będzie auto fabrycznie nowe, zakupione u dealera, warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami kontroli auta używanego.

Na nasz poziom zadowolenia z zakupu w dużej mierze wpływają późniejsze koszty eksploatacji samochodu, zwłaszcza początkowy serwis. Dlatego należy liczyć się z tym, iż do ceny auta należy doliczyć jeszcze jakąś sumę na podstawowy serwis (o tym później).

 

Bezwypadkowość

Pierwszą istotnym punktem do sprawdzenia jest bezwypadkowość. Oczywiście 98% ogłoszeń dotyczy aut rzekomo bezwypadkowych, jednak należy podchodzić do tego z pewnym dystansem – niektórzy przypisują to pojęcie także tym pojazdom, które dało się naprawić po dość poważnym wypadku. Jak sprawdzić bezwypadkowość? Na własną rękę sprawdźmy rocznik produkcji szyb(powinien być ten sam, jednak przednie szyby mogą być wymieniane np. po uderzeniu kamieniem, a boczne po włamaniu do auta), dobre spasowanie elementów nadwozia, ślady napraw w bagażniku, pod maską (szukajmy niefabrycznych spawów, śladów odkręcanych śrub). Oczywiście możemy też użyć miernika grubości lakieru – gdy wskazuje on bardzo różne wartości (np. w jednym miejscu 110um a w innym ponad 200um) to - cytując słowa znanego księdza – „wiedz, że coś się dzieje”. Standardem są wartości na poziomie 100-130um, choć nowsze auta mogą mieć też grubość lakieru poniżej 100um.

Przebieg - magiczne kryterium

zakup Auta1Gdy po oględzinach uznamy, iż bezwypadkowość na pierwszy rzut oka jest prawdziwa (choć na razie mówmy „realna”) możemy przejść do sprawdzenia przebiegu. Szacuje się, że w Polsce ponad 50% aut ma przekręcone liczniki dlatego sceptycznie podchodźmy do wartości podanych na wyświetlaczu. Nie wierzmy też przesadnie książkom serwisowym (można niedrogo takie dostać w Internecie), jeżeli wpisy nie są udokumentowane fakturami. Bardzo dobrze, jeśli auto posiada wydruki potwierdzające obowiązkowe przeglądu techniczne, gdzie podany jest przebieg (w przypadku auta z Niemiec, gdzie przebieg jest realny dość często można znaleźć świadectwa TUV lub Dekra). Ocena wizualna wnętrza auta dużo nam nie da – auta, które pokonywały długie trasy, po 3 latach i 300 tys. kilometrów dalej może wyglądać bardzo dobrze. Tylko osoby z dużym doświadczeniem, przy dokładnych oględzinach w serwisie są w stanie z większym prawdopodobieństwem określić realny przebieg auta.

Pamiętajmy jednak, że zadbane auta z dużymi przebiegami są pewniejsze niż te niepewne, z przebiegiem poniżej magicznej w Polsce granicy 200 tys. kilometrów. Nie oszukujmy się też, iż Niemiec, który jeździ do pracy 5km w jedną stronę kupi auto typu kombi z mocnym dieslem, a po 10 latach sprzeda go z przebiegiem np. 170 tys. Pewnikiem nie jest też książeczka serwisowa – takie można kupić w internecie i wypełnić je odpowiednimi pieczątkami.

Niektórzy dealerzy w ASO są w stanie sprawdzić poprawność wpisów w książeczce, mają też dostęp do bazy danych z historią auta. Niestety, o możliwość sprawdzenia auta musimy dowiadywać się osobiście.

 

Sprawdź dokumenty!

Jeżeli auto wydaje się warte zachodu, przejdźmy do sprawdzenia dokumentów. O tym, iż numer VIN powinien zgadzać się z tym, wybitym w aucie nikomu nie trzeba mówić, jednak sprawdźmy czy auto nie jest zastawem bankowym (w karcie pojazdu) lub czy nie posiada kilku właścicieli (wtedy umowa sprzedaży zawierana jest z wszystkimi współwłaścicielami). Warto też poszukać informacji o aucie po nr VIN w internecie (na forach internauci mogą rozkodować np. spis wyposażenia), a z dokumentami wybierzmy się na policję – poprośmy o sprawdzenie, czy auto nie widnieje w bazach jako kradzione.

Drobne usterki mogą okazać się kosztowne

zakup Auta3

Decydując się na dany model samochodu warto poznać jego słabe strony. Ogólne usterki dotyczące większości aut (np. turbiny czy koła dwumasowe w nowoczesnych dieslach) są powszechnie znane. Każdy model ma jednak charakterystyczne wady, które nie występują gdzieś indziej np. szybko zużywające się zawieszenie lub słabej jakości zabezpieczenie antykorozyjne. Każdorazowo poczytajmy opinie o aucie, zapiszmy słabe punkty lub często pojawiające się usterki i dowiedzmy się o ceny ich usunięcie. Zdarzają się przypadki, gdzie np. szum podczas jazdy, który zdiagnozujemy jako zużyte opony mogą być w rzeczywistości oznakami zużytych łożysk, a te okażą się niewymienialne i zmuszeni zostaniemy do wymiany drogiej, całej piasty.

Często zaniedbywanym układem jest układ klimatyzacji. „Pan sobie nabije tylko, za 100zł i będzie działać” – tak często mówią sprzedawcy. Jednak rzadko kiedy nasze wydatki skończą się na tym. Podchodźmy więc z dystansem do zapewnień sprzedawcy, że jakieś usterki da się usunąć za przysłowiową „flaszkę”.

Pamiętajmy też, że po zakupie należy dokonać podstawowego serwisu auta m.in. wymienić hamulce, rozrząd, płyny eksploatacyjne. Dlatego drobne usterki tych elementów i tak naprawimy. Nie przekreślajmy od razu auta, gdzie klocki hamulcowe nadają się do wymiany, a ostatni serwis oleju wykonany został rok temu.

 

 

Skorzystaj z pomocy specjalistów

Kupując nowoczesne auta mamy coraz mniej możliwości samodzielnego sprawdzenia stanu technicznego auta. Czasy, gdzie bujało się autem, by sprawdzić amortyzatory czy opukiwało się auto w celu znalezienia śladów szpachli już dawno minęły.

Warto zatem skorzystać z pomocy zaufanego warsztatu.  Tam fachowcy, którzy na co dzień naprawiają auta i spotykają się z różnymi usterkami, są w stanie z dużą dokładnością ocenić stan auta i poradzić przed jego zakupem. Niewielki wydatek przed zakupem pozwoli zaoszczędzić tysiące na późniejsze naprawy.

W YZZY Auto Centrum oferujemy usługę sprawdzenia samochodu przed zakupem. Sprawdzamy jego bezwypadkowość i stan najważniejszych układów. Po oględzinach wydamy szczegółową opinię na temat auta oraz sporządzimy szacunkową wycenę niezbędnych napraw.

Napisz do nas!

Masz pytanie? Chcesz umówić się na wizytę? Napisz do nas!

Dane kontaktowe

YZZY Auto Centrum
Wrocław, ul. Kępińska 2 (b. Żmigrodzkiej)
Wjazd przy stacji Shell
Kierunek Poznań
 
Jesteśmy w mediach społecznościowych

Pn.-pt. 8-17, sb. 8-14
+48 71 726 16 65
biuro@yzzy.pl